زهره قربانی مادوانی؛ فرشته فرضی شوب
دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1400، ، صفحه 69-92
چکیده
خوانش کتابها با دیدگاه انتقادی، یکی از بهترین شیوههای سوق دادن نویسندگان بهسمت کاربردیسازی آثار و بهبود سطح علمی و آموزشی تألیفات آنهاست. بررسی و سنجش ساختاری و محتوایی اثر با معیارهای علمی و ارائۀ راهکارهایی برای رفع نواقص و افزایش اثربخشی مطالب کتاب، به نویسنده در ارائۀ هر چه بهتر محتوای علمی و آموزشی ...
بیشتر
خوانش کتابها با دیدگاه انتقادی، یکی از بهترین شیوههای سوق دادن نویسندگان بهسمت کاربردیسازی آثار و بهبود سطح علمی و آموزشی تألیفات آنهاست. بررسی و سنجش ساختاری و محتوایی اثر با معیارهای علمی و ارائۀ راهکارهایی برای رفع نواقص و افزایش اثربخشی مطالب کتاب، به نویسنده در ارائۀ هر چه بهتر محتوای علمی و آموزشی یاری میرساند. در این میان، نقد کتابهای درسی اهمیت ویژهای دارد. از جملۀ این کتابها، میتوان به آموزش صرف عربی اثر عبدالهادی فقهیزاده اشاره کرد. روش نویسنده در این کتاب روش استنباطی است؛ بدینصورت که ابتدا شاهد مثالها را ذکر میکند و سپس قواعد را توضیح میدهد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی نقاط قوت و ضعف این اثر را از دو جنبۀ شکل و محتوا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کتاب در برخی درسها به آن دسته از قواعدی که ضروری بهنظر نمیرسد و گاهی در حاشیه قرار دارند، پرداخته است. همچنین، به مسئلۀ معنا و ظرافتهای