مهارت نگارش بهمنزلۀ آخرین مهارت زبانی با وجود اهمیت بسزایی که در آموزش زبان عربی دارد، تاکنون در ایران نویسندگان کتابهای دانشگاهی و پژوهشگران کمتر بدان توجه کردهاند. چنانچه شواهد نشان میدهد بیشتر دانشجویان و دانشآموختگان رشتة زبان و ادبیات عربی با مشکلات فراوانی در زمینة نگارش به زبان عربی روبهرو هستند. یکی ...
بیشتر
مهارت نگارش بهمنزلۀ آخرین مهارت زبانی با وجود اهمیت بسزایی که در آموزش زبان عربی دارد، تاکنون در ایران نویسندگان کتابهای دانشگاهی و پژوهشگران کمتر بدان توجه کردهاند. چنانچه شواهد نشان میدهد بیشتر دانشجویان و دانشآموختگان رشتة زبان و ادبیات عربی با مشکلات فراوانی در زمینة نگارش به زبان عربی روبهرو هستند. یکی از عوامل مؤثر در این امر، عدم دسترسی به منبع آموزشی کامل است که راهکارهای عربینویسی براساس اصول آموزش زبان در آن ارائه شده باشد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی و تحلیل کیفی و انتقادی، مجموعة الرائد فی تعلیم اللغة العربیة ـ کتاب الإنشاء تألیف مسعود فکری را از دو جنبة شکلی و محتوایی ارزیابی کرده است. نتایج تحلیل نشان میدهد که توجه به افزایش توانش زبانی زبانآموز پس از مطالعة این کتاب و یادگیری و بهکار بردن نکتههای آموزشی آن، همچنین استفادة دقیق و مناسب از رنگها در طراحی جلد و صفحهآرایی آن و نگارش متن با قلم واضح و خوانا ازجمله موارد قوت این کتاب است، در حالی که گزینش متون ادبی فراوان و درج برخی از تمرینها که بهدلیل عدم بسترسازی آموزشی لازم، با سطح علمی و شناختی زبانآموزان غیرگویشور به زبان عربی همخوانی ندارد، از موارد ضعف آن بهشمار میرود.