تحلیل انتقادی کتاب الأدب والنصوص لغیر الناطقین بالعربیة

معصومه نعمتی قزوینی

دوره 2، شماره 3 ، فروردین 1400، ، صفحه 259-279

چکیده
  کتاب الأدب و النصوص لغیر الناطقین بالعربیة نوشتۀ حسن خمیس الملیجی، کتابی درسی است که با هدف آموزش متون نظم و نثر عربی در سطح پیشرفته برای فراگیران غیرعرب‌زبان، طراحی و تدوین شده است. مقالۀ حاضر با روش توصیفی - تحلیلی و با توجه به معیارهای ویژۀ نقد کتب درسی، به ارزیابی و نقد کتاب مذکور پرداخته تا از این رهگذر، ضمن بیان ویژگی­های شکلی ...  بیشتر

مطالعۀ نقادانۀ کتاب فی مناهج تحلیل الخطاب السردی اثر عمر عیلان

فاطمه اکبری زاده

دوره 1، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 21-44

چکیده
  کتابفی مناهج تحلیل الخطاب السردی اثر عمر عیلان در حوزۀ روایت­پژوهی ساختارگرا با معرفی و تبیین نظریه­های مختلف به خوانش انواع رویکردهای نقدی در متون پرداخته است. این جستار با بهره از شاخص­های نقد کتاب به بررسی این اثر می­پردازد و ضمن بیان اثربخشی کتاب در مطالعات روایت­پژوهی، مؤلفه­های شکلی و محتوایی آن را موردنظر قرار می­دهد. ...  بیشتر

بررسی دو کتاب مختارات من النصوص الأدبیة فی العصر العباسی الثانی و المنتخب من نظم العصر العباسی و نثره (2)

سیدرضا میراحمدی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 213-236

چکیده
  کتاب‌هایی که در یک موضوع نگاشته می‌شود گاهی این سؤال را درپی دارد که با وجود بودن یکی، فایدة بعدی چیست؟ آیا نقص یا خللی نویسندة دوم را بر آن داشته که دست به نگارش جدیدی بزند یا حتی فراتر از آن با وجود بودن تألیفات فراوانی در متون منتخب، که گاهی با شرح و تحلیل همراه است، چه سودی به‌بار می‌آورد؟ دو کتاب موردنقد در یک سال نگاشته شده و ...  بیشتر

بررسی و نقد کتاب ملامح الأدب فی العصرالعبّاسی الأوّل

حسین میرزائی نیا

دوره 1، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 237-258

چکیده
  نگارش کتاب درسی و آموزشی از یک­سو به دانش، تخصص و تجربۀ نویسنده و از سوی دیگر نیازمند رعایت معیارهایی است که چنین کتابی باید داشته باشد. بنابراین کتابی که با هدف ویژۀ آموزش در دانشگاه تدوین می‌شود باید به محک نقد درآید تا قصد و هدف نویسنده ارزیابی شود. این مقاله درپی آن است تا کتاب ملامح الأدب فی العصر العبّاسی الأول نوشتۀ عبدالهادی ...  بیشتر

نقد و بررسی کتاب مناهج البحث الأدبی اثر یوسف خُلَیف

زهره ناعمی

دوره 1، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 259-281

چکیده
  هر پژوهش علمی از روش یا مجموعه‌ای از روش­ها تبعیت کند. کتاب مناهج البحث الأدبی اثر یوسف خُلَیف در زمرۀ آثاری است که در حوزۀ روش‌های تحقیق و شیوۀ تدوین اثری علمی نوشته شده ‌است. مقالۀ حاضر در صدد است با روش توصیفی ـ انتقادی، این کتاب را از نظر شکلی و محتوایی مورد نقد قرار ‌دهد. با توجه به علاقۀ نگارنده به مباحث روش‌شناسی در پژوهش‌های ...  بیشتر

تحلیل انتقادی کتاب ادبیات داستانی قدیم عربی ( گونه‌شناسی و تحلیل عناصر داستانی )

لیلا جمشیدی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 45-65

چکیده
  نقد ساختاری و محتوایی کتابهای آموزشی، یکی از برجسته‌ترین فعالیت های علمی است که گذشته از آگاهی‌بخشی و گشودن راه بر پژوهشهای کاربردی، نویسندگان را به تألیف بر اساس موازین دقیق علمی سوق می‌دهد. کتاب « ادبیات داستانی قدیم عربی، گونه‌شناسی و تحلیل عناصر داستانی » اثر خلیل پروینی و هومن ناظمیان از جمله کتابهایی است که با تأکید ...  بیشتر

بررسی و نقد کتاب دستور کاربردی زبان عربی جلد دوم: آموزش نحو تالیف عبد الرسول کشفی

محمد علی سلمانی مروست

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 109-124

چکیده
  تدوین منابع آموزشی صرف و نحو از دیرباز مورد توجه دانشمندان زبان عربی بوده و است. کتاب «دستور کاربردی زبان عربی جلد دوم: آموزش نحو » تالیف عبد الرسول کشفی، دکترای فلسفه و حکمت اسلامی، از جمله آثاری است که جهت آموزش نحو در دانشگاه ها به رشته تحریر درآمده و مورد توجه مدرسان و دانشجویان واقع و چاپ های متعددی از آن منتشر شده است. نیاز ...  بیشتر

تحلیل و بررسی نقادانه کتاب «الکافی فی البلاغة : البیان و البدیع والمعانی»

موسی عربی

دوره 1، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 127-143

چکیده
  در این جستار کتاب «الکافی فی البلاغة : البیان و البدیع والمعانی» که یکی از کتب آموزشی علوم بلاغی و اثر ایمن امین عبدالغنی است را به منظور معرفی به جامعه علمی مورد تحلیل و بررسی نقادانه قرار داده‌ایم. این اثر با روش تحلیل محتوا مورد نقد و بررسی قرار گرفته و مهمترین نتایج در دو بخش نقاط قوت وکاستی‌های کتاب تبیین شده است. از مهمترین ...  بیشتر