%0 Journal Article %T نقد و ارزیابی کتاب آموزش صرف عربی از عبدالهادی فقهی‌زاده %J نقدنامه زبان و ادبیات عربی %I شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی %Z 2717-3194 %A قربانی مادوانی, زهره %A فرضی شوب, فرشته %D 2021 %\ 03/21/2021 %V 2 %N 3 %P 69-92 %! نقد و ارزیابی کتاب آموزش صرف عربی از عبدالهادی فقهی‌زاده %K نقد %K صرف %K آموزش صرف عربی %K عبدالهادی فقهی‌زاده %R %X خوانش کتاب­ها با دیدگاه انتقادی، یکی از بهترین­ شیوه‌­های سوق دادن نویسندگان به­‌سمت کاربردی­‌سازی آثار و بهبود سطح علمی و آموزشی تألیفات آن­هاست. بررسی و سنجش ساختاری و محتوایی اثر با معیارهای علمی و ارائۀ راه­­کارهایی برای رفع نواقص و افزایش اثربخشی مطالب کتاب، به نویسنده در ارائۀ هر چه بهتر محتوای علمی و آموزشی یاری می‌رساند. در این میان، نقد کتاب­های درسی اهمیت ویژه­ای دارد. از جملۀ این کتاب­ها، می­توان به آموزش صرف عربی اثر عبدالهادی فقهی­زاده اشاره کرد. روش نویسنده در این کتاب روش استنباطی است؛ بدین­صورت که ابتدا شاهد مثال­ها را ذکر می­کند و سپس قواعد را توضیح می­دهد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی نقاط قوت و ضعف این اثر را از دو جنبۀ شکل و محتوا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کتاب در برخی درس­ها به آن دسته از قواعدی که ضروری به­نظر نمی­رسد و گاهی در حاشیه قرار دارند، پرداخته است. همچنین، به مسئلۀ معنا و ظرافت­های %U https://brjoalal.ihcs.ac.ir/article_6061_a2f18d49734a84468befde95cea4b2b4.pdf