TY - JOUR ID - 5935 TI - ارزیابی انتقادی مجموعة الرائد فی تعلیم اللغة العربیة (مطالعۀ موردی کتاب الإنشاء) JO - نقدنامه زبان و ادبیات عربی JA - BRJALL LA - fa SN - AU - زارع, ساجد AU - جمشیدی, فاطمه AD - استادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه یزد AD - دانشگاه یزد، دانش آموخته دکترای زبان و ادبیات عربی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 2 SP - 75 EP - 98 KW - کتاب درسی KW - ارزیابی کتاب درسی KW - آموزش عربی به غیرعربی‌زبانان KW - الرائد فی تعلیم اللغة العربیة DO - N2 - مهارت نگارش به­منزلۀ آخرین مهارت­ زبانی با وجود اهمیت بسزایی که در آموزش زبان عربی دارد، تاکنون در ایران نویسندگان کتاب­های دانشگاهی و پژوهشگران کم­تر بدان توجه کرده­اند. چنانچه شواهد نشان می­دهد بیشتر دانشجویان و دانش­آموختگان رشتة زبان و ادبیات عربی با مشکلات فراوانی در زمینة نگارش به زبان عربی روبه­رو هستند. یکی از عوامل مؤثر در این امر، عدم دسترسی به منبع آموزشی کامل است که راهکارهای عربی­نویسی براساس اصول آموزش زبان در آن ارائه شده باشد. پژوهش حاضر با تکیه بر روش توصیفی و تحلیل کیفی و انتقادی، مجموعة الرائد فی تعلیم اللغة العربیة ـ کتاب الإنشاء تألیف مسعود فکری را از دو جنبة شکلی و محتوایی ارزیابی کرده است. نتایج تحلیل نشان می­دهد که توجه به افزایش توانش زبانی زبان­آموز پس از مطالعة این کتاب و یادگیری و به­کار بردن نکته­های آموزشی آن، همچنین استفادة دقیق و مناسب از رنگ­ها در طراحی جلد و صفحه­آرایی آن و نگارش متن با قلم واضح و خوانا ازجمله موارد قوت این کتاب است، در حالی که گزینش متون ادبی فراوان و درج برخی از تمرین­ها که به­دلیل عدم بسترسازی آموزشی لازم، با سطح علمی و شناختی زبان­آموزان غیرگویش­ور به زبان عربی همخوانی ندارد، از موارد ضعف آن به­شمار می­رود. UR - https://brjoalal.ihcs.ac.ir/article_5935.html L1 - https://brjoalal.ihcs.ac.ir/article_5935_5c45a3a3b2419cc1d43fb6d242f5223b.pdf ER -