تهران، بزرگراه کردستان، خیابان دکتر آیینه وند (64 غربی)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبائی

2 گلستان

چکیده

خوانش کتاب‌ها با دیدگاه انتقادی، یکی از بهترین‌ شیوه‌های سوق دادن نویسندگان به سمت کاربردی‌سازی آثار و بهبود سطح علمی و آموزشی تالیفات ایشان است. بررسی و سنجش ساختاری و محتوایی اثر با معیارهای علمی و ارائه راه‌-کارهایی برای رفع نواقص و افزایش اثربخشی مطالب کتاب، به نویسنده جهت ارائه هر چه بهتر محتوای علمی و آموزشی یاری می‌رساند. در این میان، نقد کتاب‌های درسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله این کتاب‌ها، می‌توان به «آموزش صرف عربی» اثر عبدالهادی فقهی‌زاده اشاره کرد. روش نویسنده در این کتاب روش استنباطی است بدین‌صورت که ابتدا شاهد مثال‌ها را ذکر کرده سپس قواعد را توضیح می‌دهد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی نقاط قوت و ضعف این اثر از دو جنبه شکل و محتوا بررسی کرده و به این نتیجه رسیده است که کتاب در برخی دروس به آن دسته از قواعدی که ضروری به نظر نمی‌رسد و بعضا در حاشیه قرار دارند، پرداخته است.همچنین به مسأله معنا و ظرافت‌های معنایی موجود در قالب‌ها و ساختارهای صرفی اشاره‌ای نکرده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Critique and evaluation of the book "Arabic inflection Education " From Abdulhadi Feqhhizadeh

نویسندگان [English]

  • Zohreh Ghorbani madavani 1
  • fereshteh farzishoub 2

1 Allameh Tabataba'i

2 golestan

چکیده [English]

Reading books from a critical point of view is one of the best ways to lead authors to apply their works and improve the scientific and educational level of their writings. Structural and content evaluation of the work with scientific criteria and providing solutions to eliminate shortcomings and increase the effectiveness of the book, the author helps to provide better scientific and educational content. In this regard, textbook critique is of special importance, which can be referred to " Arabic inflection education" by Abdulhadi Feqhhizadeh. The author's method in this book is an inferential method in that he first mentions the examples and then explains the rules. Therefore, this descriptive-analytical method has examined the strengths and weaknesses of this work in terms of form and content and has concluded that the book address in some courses to those rules that do not seem necessary and even marginalized. It also does not address the issue of meaning and semantic subtlety in morphological forms and structures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • criticism
  • inflection
  • Arabic inflection Education
  • Abdolhadi Feqhhizadeh