نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه خوارزمی.

چکیده

نقد ادبی کاری خلاق است که اثری را به‌نحو تازه‌ای می‌خواند و از زوایای ناپیدای آن رونمایی می‌کند، به‌شرط آن‌که منتقد ادبی به‌اندازة صاحب اثر دارای ذوق و خلاقیت و نیز آشنا با فنون ادبی باشد. در اهمیت نقد ادبی همین بس که با آن همواره ادبیات و علوم ادبی متحول و زنده می‌ماند و معیارهای بِه‌روزتر و جدیدتری به ادبیات عرضه می‌کند.
مقالة حاضر، که با هدف نقد و بررسی کتاب من آفاق الأدب المقارَن نوشتة داود سلّوم نوشته شده، ضمن اشاره به نقاط ضعف و قوت این اثر در تلاش است تا گامی در ارتقای سطح کیفی آن بردارد. کتابی که سعی دارد حوزه‌های گوناگونی از ادبیات تطبیقی را پیشِ‌روی مخاطب خود بگشاید و نمونه‌های متعدد و متنوعی از آن را به‌منظور شناساندن ادبیات عربی ـ اسلامی ـ جهانی و نیز تأثیر آن‌ها در یک‌دیگر ارائه کند. گفتار پیش‌‌رو ضمن آن‌که کتاب مورد‌نظر را با شیوة توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد تحلیل انتقادی کنکاش می‌کند، نتایجی را دربارة این کتاب پیش‌روی ما قرار می‌دهد که جمع میان «تکرار و نوآوری»، «تعصب و آزاد‌اندیشی»، و «بیان سطحی و عمیق موضوعات» از مهم‌ترین آن‌هاست.

کلیدواژه‌ها

قرآن کریم.
پاکتچی، احمد (29 آذر 1396)، سخن‌رانی با عنوان «نقد، علوم انسانی و پیشرفت کشور»، نخستین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی.
حسینی بهشتی، سید‌محمدرضا (29 آذر 1396)، سخن‌رانی با عنوان «موانع نقد در ایران»، نخستین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی.
خلیل، محمود ابراهیم (2010)، النقد الأدبی من المحاکاة إلی التفکیک، اردن: دار المیسرة.
داوری اردکانی، رضا (29 آذر 1396)، سخن‌رانی با عنوان «فلسفة نقد»، نخستین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی.
سایت اینترنتی دانشگاه بغداد (تاریخ سایت 2013 م، تاریخ بازدید 8/10/1396)، دانشکدة تربیتی دختران.
سلّوم، داود (1988)، من آفاق الأدب المقارَن، بیروت: عالم الکتب.
شفیعی ‌کدکنی، محمدرضا (1391)، رستاخیز کلمات، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس (1385)، نقد ادبی، تهران: میترا.
عتیق، عبدالعزیز (1972)، فی النقد الأدبی، بیروت: دار النهضة العربیة.
فیلم مصاحبه با فرزند داود سلّوم (تاریخ مصاحبه 14/11/2012 م، تاریخ بازدید 08/10/1396)، You Tube.
قصاب، ولید (2007)، مناهج النقد الأدبی الحدیث؛ رؤیة اسلامیة، دمشق: دار الفکر.
کشاورز، سوسن (1396)، «فلسفة تربیتی نقد، تبیین چیستی، چرایی و چگونگی»، مجموعه‌مقالات نخستین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، ج 2.