نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه یزد

چکیده

کتاب «ابوالعلاء معرّی در بوتۀ نقد ادب تطبیقی» اثر نرجس توحیدی‌فر نویسندة معاصر ایرانی است. مؤلف در این اثر تطبیقی، به بررسی اندیشۀ ابوالعلاء معرّی و تطبیق آن با افکار اپیکور، شوپنهاور، نیچه، دانته و صادق هدایت می‌پـردازد. هدف مقالۀ حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی نوشته شده، نقد و بررسی جنبه‌های گوناگون شکلی و محتوایی این کتاب است. یافته‌های پژوهش بیان‌گـر این است که نویسنده، اثر خود را با قلمی سلیس و روان و با بهره‌گیری از یک زبان علمی و منطقی به رشتۀ تحریر در آورده است. وی مطالب باارزشی را در اختیار مخاطب قرار داده و به ارائۀ تحلیل‌های خوب و سودمندی اقدام‌ کرده است. بیان وجوه تشابه و تفاوت بین اندیشه‌های شخصیّت‌های مطرح شده در کتاب بر جایگاه و اهمیت آن به‌ویژه بر جنبۀ پژوهشی اثر افزوده و آن را به‌نوبۀ خود، متناسب با نیازهای جامعۀ علمی و ادبی معاصر قرار داده است. از سوی دیگر، برخی از نارسایی‌های نگارشی، ویرایشی و محتوایی در این کتاب دیده می‌شود که رفع این موارد می‌توانـد بر ارزش و سودمندی آن بیفزاید.

کلیدواژه‌ها

قرآن کریم.
اکبری‌تبار، علی‌اکبر (1391)، «مطالعه‌ای درباب فرایند طراحی جلد کتاب؛ به‌هم‌راه نتایج نظرسنجی درمورد طرح جلد کتاب‌های انتشارات سورۀ ‌مهر»، کتاب مهر، ش 5.
برن، ژان (1357)، فلسفۀ اپیکور، ترجمۀ ابوالقاسم پورحسینی، تهران: امیرکبیر.
پامر، دونالد (1388)، نگاهی به فلسفه، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
توحیدی‌فر، نرجس (1396)، ابوالعلاء معرّی در بوتۀ نقد ادب تطبیقی، تهران: شفیعی.
حسن‌زادۀ میرعلی، عبدالله (1389)، «بن‌مایه‌های لذت‌گرایی در شاهنامه و تأثیرپذیری از افکار اپیکوریستی»، کهن‌نامۀ ادب پارسی، س 1، ش 1.
حیدری، غلامرضا (1380)، آیین نگارش، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
الخطیب، حسام (1999)، آفاق الأدب المقارن عربیّاً و عالمیّاً، دمشق: دار‌الفکر.
دلاور، علی (1385)، روش‌های تحقیق در روان‌شناسی و علوم تربیتی، تهران: پیام نور.
ذاکرزاده، ابوالقاسم (1386)، فلسفۀ شوپنهاور، تهران: الهام.
سلطانی، محمدعلی (1388)، «راه‌کارهایی برای سودمندسازی نقد کتاب»، آینة پژوهش، س 20، ش 1، پیاپی 115.
سمیعی، احمد (1378)، نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
سیاوشی، صابره (1391)، «بررسی و نقد ترجمة کتاب تاریخ ادبیات عربی»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 12، ش 2.
طالبی قره‌قشلاقی، جمال و عسکر بابازادۀ اقدم (1398)، «نگاه انتقادی به کتاب انواع شعر عربی و سیر تطور آن»، پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، س 19، ش 8.
غلامحسین‌زاده، غلامحسین (1390)، راه‌نمای ویرایش، تهران: سمت.
غویار، ماریوس فرانسوا (1956)، الأدب المقارن، ترجمة محمد غلاب، القاهره: لجنة البیان العربی.
الفاخوری، حنّا (1380)، تاریخ الأدب العربی، تهران: توس.
کاپلستون، فردریک (1367)، تاریخ فلسفه (از فیتشه تا نیچه)، ترجمۀ داریوش آشـوری، ج 7، تهـران: علمی و فرهنگی و سروش.
ملک‌ثابت، مهدی (1390)، به‌نویسی (راه‌نمای درست‌نویسی و ویرایش متن)،یزد: دانشگاه یزد.
مؤسسة خانۀ کتاب (1386)، کتاب نقد و نقد کتاب، تهران: خانة کتاب.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1389)، مشخصات کلی، برنامۀ آموزشی، و سرفصل دروس بازنگری‌شده، دورۀ کارشناسی پیوسته، رشتۀ زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1394)، برنامۀ درسی بازنگری‌شده، دورۀ دکتری تخصصی، رشتۀ زبان و ادبیات عربی، گروه علوم انسانی.
وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری (1396)، برنامۀ درسی، دورۀ کارشناسی ارشد نا‌پیوسته، رشتۀ ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات عربی.
یاحقی، محمد‌جعفر (1376)، چون سبوی تشنه، تهران: جامی.