نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه عربی دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

هدف از تألیف کتاب در حوزه شعر پایداری معاصر، آشنایی مخاطب با عناصر پایداری است تا مؤلف بتواند بر اشتیاق و انگیزه مراجعه به چنین حوزه‌ای بیفزاید. از این رو کتاب شعر پایداری در عراق معاصر در صدد آن بر آمده است تا شمار فراوانی از شاعران پایداری در عراق، در دوره‌ی معاصر را معرفی نموده وبه تحلیل عناصر پایداری در اشعار آنان از دو منظر محتوا و سبک بپردازد. فضای کلی کتاب، ترسیم کننده فضای سیاسی عراق، کودتای حزب بعث، شعر پایداری در عراق، تبیین اهمیت موضوع پایداری در ادبیات عراق، دسته بندی هشت شاعر در دو بخش نسل اول و نسل دوم و بررسی شعر پایداری آنان در دو بخش محتوایی و سبکشناختی است. هر چند انتظارات مخاطب در این حوزه برآورده نشده ونتیجه ارزیابی و مطالعه این کتاب، از آن حکایت دارد که نویسنده در بررسی وتحلیل شعر پایداری معاصر عراق با ویکردی توصیفی–تحلیلی، تا حدودی در دسته‌بندی شاعران از ترتیب موضوعی، خارج وبه نوعی به خلط مبحث دچار شده و در کنار آن تناسبی میان حجم بعضی فصل‌ها و مطالب ارائه شده وجود ندارد. بر همین اساس میتوان این کتاب را در شمار آثاری دانست که به بررسی مروری وگذرای موضوع پایداری در شعر معاصر عراق پرداخته و به عنوان مرجعی برای خواننده در شناسایی قصیده‌های متناسب با موضوع پایداری مطرح می‌شود. مرجعی که در تلاش است به نوعی، به گردآوری آثار برخی از شاعران عراقی برای پژوهشگر حوزه ادبیات پایداری بپردازد تنها به جنبههایی از موضوع پایداری پرداخته وزوایای بسیاری از آن مسکوت مانده است.

کلیدواژه‌ها

أبوالأنوار، محمد (2006)، الحوار الأدبی حول الشعر، قضایاه الموضوعیة ودلالاته الفکریة وآثاره الفنیة من بدایة القرن العشرین إلی قیام الحرب العالمیة الثانیة، القاهرة: مکتبة الآداب.
الجیوسی، سلمی الخضراء (1997)، موسوعة الادب الفلسطینی المعاصر، الشعر، بیروت: المؤسسة العربیة للدراسات والنشر.
حری، عباس و اعظم شاهبداغی (1387)، شیوههای استناد در نگارشهای علمی ر‌ه‌نمودهای بینالمللی، تهران: دانشگاه تهران.
رضایی، غلامعباس و ابوبکر محمودی (1389)، «بررسی تطور ساختاری دو قصیدة جاهلی و اسلامی از حسان بن ثابت با نظر به مکتب ساختارگرایی»، پژوهشنامة نقد ادب عربی، ش 1، دانشگاه شهید بهشتی.
شکری، غالی (1389 ق)، «أدب المقاومة فی فیتنام»، عرض: هشام الدجانی، مجلة المعرفة، العدد 96.
شکری، غالی (1979)، أدب المقاومة، بیروت: دارالآفاق الجدیده.
شکری، غالی (1985)، «أدب المقاومة»، عرض: صلاح السروی، مجلة أدب ونقد، العدد 10.
الشمری، حافظ محمد عباس درویش (2014)، الفکر فی الشعر العربی الحدیث 1900-1958، دراسة فنیة موضوعیة، بغداد: مرکز الکتاب الآکادیمی.
عزالدین، یوسف (2006)، الشعر السیاسی الحدیث فی العراق، دراسة أدبیة تاریخیة، سوریا: دار المدی للطباعة والنشر.
علاق، فاتح (1388)، مفهوم شعر از دیدگاه شاعران پیشگام عرب، ترجمة سید‌حسین سیدی، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
فراستخواه، مسعود (1385)، «اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش علمی»، فصل‌نامة اخلاق در علوم و فناوری، ش 1.
نعمتی قزوینی، معصومه (1396)، شعر پایداری در عراق معاصر، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.